البيع بالتقسيط
+3
shirfe_adel
الشيخ محمود
omar20hatem
7 مشترك
مـنـتــدي قــريــة دمـلــــو Damallo :: ثاقافــــــــــــــة دينــــــــــــــــــــــــية :: اسئل تجاب
صفحة 1 من اصل 1
البيع بالتقسيط
هل البيع والشراء بالتقسيط حرام
omar20hatem- المشرف العــــــــــــام على الموقـــــــــــع
- عدد الرسائل : 3338
العمر : 55
تاريخ التسجيل : 18/09/2007
رد: البيع بالتقسيط
رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدة من لساتى يفقهوه قولى
اننا فى هذا الزمان نواجه الغلاء مع قلة المال لسد حاجتنا الضروريه
وان التجاره بالقسط ان تنافة عنها شبهة الربا فهى جائزة لحاجة المسلمين اليها
فى هذا الزمان
ويقول البعض
وكيف نعلم انه ليس هناك شبهة ربا؟
فيقول العلماء
ان كان السعر المباع بيه يبلغ اضعاف السعر الاساسى فهذا ربا
وان كانت النسبه لاتتعدى 20%او30%
فهذا ليس بربا
وهذا ما اتفق عليه علماء هذا الزمان
والله اعلم
الشيخ محمود- مشـــــــــــــــــــــــــــــــرف
- عدد الرسائل : 1026
العمر : 39
تاريخ التسجيل : 19/11/2007
رد: البيع بالتقسيط
لا البيع بلتقسيط مش ربا وانت عارف كويس
اقولك على حاجه هى شركت التأمين ربا ولا مش ربا هو شركت التأمين انت تدفع 150الف جنيه تأخذهم 500الف جنيه هو ده الربا بعينه ولا ايه يا شيخ محمود وياريت ترد على بسرعه
اقولك على حاجه هى شركت التأمين ربا ولا مش ربا هو شركت التأمين انت تدفع 150الف جنيه تأخذهم 500الف جنيه هو ده الربا بعينه ولا ايه يا شيخ محمود وياريت ترد على بسرعه
shirfe_adel- مشـــــــــــــــــــــــــــــــرف
- عدد الرسائل : 120
العمر : 34
تاريخ التسجيل : 21/04/2008
رد: البيع بالتقسيط
اولا الكلام ده كلام علماء
مش كلامى
ثانيا موضوع التامين ده موضوع تانى
مش كلامى
ثانيا موضوع التامين ده موضوع تانى
الشيخ محمود- مشـــــــــــــــــــــــــــــــرف
- عدد الرسائل : 1026
العمر : 39
تاريخ التسجيل : 19/11/2007
رد: البيع بالتقسيط
shirfe_adel كتب:لا البيع بلتقسيط مش ربا وانت عارف كويس
اقولك على حاجه هى شركت التأمين ربا ولا مش ربا هو شركت التأمين انت تدفع 150الف جنيه تأخذهم 500الف جنيه هو ده الربا بعينه ولا ايه يا شيخ محمود وياريت ترد على بسرعه
اظن الكلام واضح
ومرتب واى انسان فاهم وبيفهم يقدر يفهم الكلام ده يا اخ شريف
والكلام مش مفتوح ده كلام محدد
وذى ما قلت ان ده مش كلامى ده كلام الدارسين والعلماء
اقراء الاجابة بتركيز وانت تفهم
وبلاش تحور الكلام وتدخل مواضيع فى بعضها
وبراحه علينا شويه
ومرتب واى انسان فاهم وبيفهم يقدر يفهم الكلام ده يا اخ شريف
والكلام مش مفتوح ده كلام محدد
وذى ما قلت ان ده مش كلامى ده كلام الدارسين والعلماء
اقراء الاجابة بتركيز وانت تفهم
وبلاش تحور الكلام وتدخل مواضيع فى بعضها
وبراحه علينا شويه
الشيخ محمود- مشـــــــــــــــــــــــــــــــرف
- عدد الرسائل : 1026
العمر : 39
تاريخ التسجيل : 19/11/2007
رد: البيع بالتقسيط
أنا قريت الرد يا استاذ شريف وليس فيه أى تجاوز اطلاقا ولا اتهام
البيع بالتقسيط كما هو موضح عاليه
جائز ولكن بشروط يجب أن تتحقق
ايه بقى اللى دخلنا فى مواضيع جانبية
الاسلوب لازم يرتقى بنا جميعا للافضل
وليس للتعصب وجود بيننا
فنحن نتكلم عن البائع والمشترى
وعلى الجميع تحرى الحلال والحرام
وكنت أنتظر منك الشكر لا الجدل
البيع بالتقسيط كما هو موضح عاليه
جائز ولكن بشروط يجب أن تتحقق
ايه بقى اللى دخلنا فى مواضيع جانبية
الاسلوب لازم يرتقى بنا جميعا للافضل
وليس للتعصب وجود بيننا
فنحن نتكلم عن البائع والمشترى
وعلى الجميع تحرى الحلال والحرام
وكنت أنتظر منك الشكر لا الجدل
omar20hatem- المشرف العــــــــــــام على الموقـــــــــــع
- عدد الرسائل : 3338
العمر : 55
تاريخ التسجيل : 18/09/2007
رد: البيع بالتقسيط
كلام تمام ياشيخ محمود
وفعلا البيع بالتقسيط مباح لكن بشروط
واهم شرط ان لا تزيد النسب عن% 30%
هناك علماء شددو على هذا الامر
بل وصل الى حد التحريم
وكذالك اختلف العلماء حول التامين
والبنوك وده موضوع يطول شرحه
لكن بالنسبه للعضو الغاضب لابد وان تناقش الامر اولا ثم اعترض
الشيخ محمود مش مخترع ولا جايب الكلام من عنده
ده كلام العلماء والفقهاء
والعاملين بالدين
ربنا يوفق الجميع
وفعلا البيع بالتقسيط مباح لكن بشروط
واهم شرط ان لا تزيد النسب عن% 30%
هناك علماء شددو على هذا الامر
بل وصل الى حد التحريم
وكذالك اختلف العلماء حول التامين
والبنوك وده موضوع يطول شرحه
لكن بالنسبه للعضو الغاضب لابد وان تناقش الامر اولا ثم اعترض
الشيخ محمود مش مخترع ولا جايب الكلام من عنده
ده كلام العلماء والفقهاء
والعاملين بالدين
ربنا يوفق الجميع
nano- عضـــــــــــــــو
- عدد الرسائل : 12
العمر : 40
تاريخ التسجيل : 13/04/2008
رد: البيع بالتقسيط
السؤال بيقول :هل البيع والشراء التقسيط حرام او حلال
الاجابه :حلال
الاجابه :حلال
فى ناس بتقبل الحرام::::::وفى ناس خائفين من الله يعنى ناس عرفين الحلال كويس
يا جماعه الموضوع بسيط للغايه لكن فى ناس تنظر الى الربا وفى ذلك الوقت ناس تنظر بطريقه صح
عاوز اقول التقسيط بنسبه على كلام العلماء30% (حلال )يا جماعه اقول تانى فى حرام وفى حلال شكرا
واشكر مدير المنتدى على السؤال تحياتى لكم
عدل سابقا من قبل TiTO@TiTO في الأربعاء 07 مايو 2008, 5:55 pm عدل 1 مرات
TiTO@TiTO- عضـــــــــــــــو
- عدد الرسائل : 107
العمر : 34
تاريخ التسجيل : 17/04/2008
رد: البيع بالتقسيط
متشكرين جدا على الردود الهادئة والمفيدة
omar20hatem- المشرف العــــــــــــام على الموقـــــــــــع
- عدد الرسائل : 3338
العمر : 55
تاريخ التسجيل : 18/09/2007
رد: البيع بالتقسيط
إحنا أسف جدا يا بشمهندس على الرد بتاع أخويا الصغير شريف
وفعلا كلام الشيخ محمود كلام واضح وصريح
أن فى الأونه الأخيره أكد العلماء والشيخ على حد علمى أنا نسبه الربح من 20 % : 30%
والمعتاد نسبه 25%
وأكرر الأسف تانى
وفعلا كلام الشيخ محمود كلام واضح وصريح
أن فى الأونه الأخيره أكد العلماء والشيخ على حد علمى أنا نسبه الربح من 20 % : 30%
والمعتاد نسبه 25%
وأكرر الأسف تانى
santos- مشـــــــــــــــــــــــــــــــرف
- عدد الرسائل : 1018
العمر : 35
تاريخ التسجيل : 11/04/2008
رد: البيع بالتقسيط
لا تتأسف يا عزيزى فهو اخى مثلك تماما
ولكن فقط عندى حكمة أحب أن أوجهها للجميع
إذا قرأت شيئا ووجدت نفسك منزعجا وأغضبك
سواء كنت على حق أو باطل
لاترد عليه مباشرة
وانتظر لمدة ساعة واحده فقط
واقرأه ثانية ورد براحتك
ستجد هناك فرقا كبيرا
ولكن فقط عندى حكمة أحب أن أوجهها للجميع
إذا قرأت شيئا ووجدت نفسك منزعجا وأغضبك
سواء كنت على حق أو باطل
لاترد عليه مباشرة
وانتظر لمدة ساعة واحده فقط
واقرأه ثانية ورد براحتك
ستجد هناك فرقا كبيرا
omar20hatem- المشرف العــــــــــــام على الموقـــــــــــع
- عدد الرسائل : 3338
العمر : 55
تاريخ التسجيل : 18/09/2007
رد: البيع بالتقسيط
shirfe_adel كتب:لا البيع بلتقسيط مش ربا وانت عارف كويس
اقولك على حاجه هى شركت التأمين ربا ولا مش ربا هو شركت التأمين انت تدفع 150الف جنيه تأخذهم 500الف جنيه هو ده الربا بعينه ولا ايه يا شيخ محمود وياريت ترد على بسرعه
وما ادراك ان التأمين ربا
التأمين قال فيه العلماء انه ليس فيه ربا
لان النسبه التى تتكلم عنها
هى نسب غير ثابته اى انك تشارك مع الشركه في المكسب والخساره
انه لاتوجد نسب ثابته بل تقريبيه
اى عندما اقول لك انك سوف تأخذ فيه نهاية المده مبلغ وقدره كذا فهذا على حساب الارباح الموزعه لهذه السنه
وهناك فتوى موجوده هنا في المنتدى عن التامين
عدل سابقا من قبل mezo2010 في الأربعاء 07 مايو 2008, 10:48 pm عدل 1 مرات
رد: البيع بالتقسيط
اختلافة الاراء
ما بين معارض او موافق
ولكن لدي بعض الاراء
ما حكم التأمين على الحياه والممتلكات
اجاب عن هذا السؤال فضيلة
د./ أحمد الطيب
مفتي الجمهوريه السابق
آن التأمين بأنواعه المختلفه من المعاملات المستحدثه التى لن يرد بشأنها نص شرعي بالحل او الحرمه
وقد خضع التعامل فيها لاجتهاد العلماء وابحاثهم المستنبطبه من بعض النصوص فى عمومها
لقوله تعالى
(وتعاونوا على ابر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان)
وكقوله صلى الله عليه وسلم
(مثل المؤمنين فى توادهم وتراحهمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد
اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الاعضاء بالسهر والحمى)
والتأمين على ثلاثة انواع
1- التأمين التبادلى
وتقوم به مجموعه من الافراد او الجمعيات لتعويض
الاضرار التى تلحق ببعضهم
2- التأمين الاجتماعي
وهو تأمين من يعتمدون في حياتهم على كسب عملهم من الاخضار التى يتعرضون لها
ويقوم على اساس فكرة التكافل الاجتماعي وتقوم به الدوله
3-التأمين التجاري
وتقوم به شركت مساهمه تنشأ لهذا الغرض فبينما يرى فريق من العلماء ان هذا النوع حرام لما يكتنفه
من العموض المنهى عنه وما يتضمنه من القمار والمراهنه
ويرى الاخرون انه جائز شرعا وليس فيه ما يخالف الشريعه الاسلاميه لانه قائم على اساس التكافل
الاجتماعي والتعاون على البر كما انه تبرع في الاصل وليس معاوضه
وقامت دلر الافتاء بدراسة التأمين بجميع انواعه الصادرة من شركات
التامين حتى نتبين حلاله من حرامه في امر يهم جميع المسلمين
وهو التعامل المادي فى شئون دنياهم
ثم تبين لهم ان بنوده ما هى الاقواعد تنظيميه مقررة من قبل شركات التامين اذا ارتضاها العميل
اصبح ملزم بما فيها وان اكثر هذه البنود في مجموعها لا تخالف الشريعه الاسلاميه
ودار الافتاء ترى ان التامين بكل انواعه اصبح ضرورة اجتماعيه تحتمها ظروف الحياة
ولا يمكن الاستغناء عنه لوجود الكم العائل من عمال المصانع والشركات الاقتصادية العامه والخاصه والمطلوب تامين حياتهم حالا ومستقبلا
وبناء على ذالك فاننا نرى انه لامانع شرعا من الاخذ بنظام التامين بكل انواعه ومنه التامين على الحياة
المصدر:-
جريدة الوفد
22/4/2002
ما بين معارض او موافق
ولكن لدي بعض الاراء
ما حكم التأمين على الحياه والممتلكات
اجاب عن هذا السؤال فضيلة
د./ أحمد الطيب
مفتي الجمهوريه السابق
آن التأمين بأنواعه المختلفه من المعاملات المستحدثه التى لن يرد بشأنها نص شرعي بالحل او الحرمه
وقد خضع التعامل فيها لاجتهاد العلماء وابحاثهم المستنبطبه من بعض النصوص فى عمومها
لقوله تعالى
(وتعاونوا على ابر والتقوى ولا تعاونوا على الاثم والعدوان)
وكقوله صلى الله عليه وسلم
(مثل المؤمنين فى توادهم وتراحهمهم وتعاطفهم كمثل الجسد الواحد
اذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الاعضاء بالسهر والحمى)
والتأمين على ثلاثة انواع
1- التأمين التبادلى
وتقوم به مجموعه من الافراد او الجمعيات لتعويض
الاضرار التى تلحق ببعضهم
2- التأمين الاجتماعي
وهو تأمين من يعتمدون في حياتهم على كسب عملهم من الاخضار التى يتعرضون لها
ويقوم على اساس فكرة التكافل الاجتماعي وتقوم به الدوله
3-التأمين التجاري
وتقوم به شركت مساهمه تنشأ لهذا الغرض فبينما يرى فريق من العلماء ان هذا النوع حرام لما يكتنفه
من العموض المنهى عنه وما يتضمنه من القمار والمراهنه
ويرى الاخرون انه جائز شرعا وليس فيه ما يخالف الشريعه الاسلاميه لانه قائم على اساس التكافل
الاجتماعي والتعاون على البر كما انه تبرع في الاصل وليس معاوضه
وقامت دلر الافتاء بدراسة التأمين بجميع انواعه الصادرة من شركات
التامين حتى نتبين حلاله من حرامه في امر يهم جميع المسلمين
وهو التعامل المادي فى شئون دنياهم
ثم تبين لهم ان بنوده ما هى الاقواعد تنظيميه مقررة من قبل شركات التامين اذا ارتضاها العميل
اصبح ملزم بما فيها وان اكثر هذه البنود في مجموعها لا تخالف الشريعه الاسلاميه
ودار الافتاء ترى ان التامين بكل انواعه اصبح ضرورة اجتماعيه تحتمها ظروف الحياة
ولا يمكن الاستغناء عنه لوجود الكم العائل من عمال المصانع والشركات الاقتصادية العامه والخاصه والمطلوب تامين حياتهم حالا ومستقبلا
وبناء على ذالك فاننا نرى انه لامانع شرعا من الاخذ بنظام التامين بكل انواعه ومنه التامين على الحياة
المصدر:-
جريدة الوفد
22/4/2002
مـنـتــدي قــريــة دمـلــــو Damallo :: ثاقافــــــــــــــة دينــــــــــــــــــــــــية :: اسئل تجاب
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى